21 września w Komisji Europejskiej notyfikowany został wniosek o akceptację pomocy publicznej dla Przewozów Regionalnych. Mimo obaw, czy zostanie on zaakceptowany, prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski ocenia ten wariant pomocy jak perspektywiczny i do obrony.
– Jest ryzyko każdego działania. Do tej pory nie podejmowano żadnego ryzyka, a jak sytuacja wyglądała wszyscy wiemy – 40-letnie składy, perspektywa ich modernizacji odłożona na czas nieokreślony, dług, który obsługiwaliśmy płacąc 40-milionów rocznie odsetek i żadnego pomysłu co z tym dalej zrobić. Wybrano wariant, który jest perspektywiczny, jest do obrony, jest uzasadniony ekonomicznie – powiedział na spotkaniu z dziennikarzami Tomasz Pasikowski.
Słowa te wypowiedział tuż po prezentacji pierwszych zmodernizowanych ezt serii EN57, z których pierwsze za chwilę rozpoczną regularne kursy z pasażerami w województwie wielkopolskim, a także po podpisaniu pierwszej umowy 5-letniej na wykonywanie przewozów w województwie warmińsko-mazurskim.
– Dzisiaj pokazujemy, że kolejne, warunkujące restrukturyzacje etapy realizujemy skutecznie z korzyścią dla pasażerów, więc zakładam, że potrafimy uzasadnić to Komisji Europejskiej i rozwiać jej wątpliwości, gdyby one się pojawiły. Zakładam, że w listopadzie rozpoczniemy proces finalnych ustaleń z KE – opisywał bieżące działania prezes Przewozów Regionalnych i wytłumaczył, dlaczego ARP weszło kapitałowo do PR jeszcze zanim uzyskano zgodę Komisji Europejskiej.
– To nie jest tak, że działamy przez zaskoczenie, na zasadzie faktów dokonanych. Na poziomie krajowym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przebadał tę sprawę. Nie miał do niej zastrzeżeń. Dla Komisji Europejskiej nie będzie to bez znaczenia, że instytucja badająca rynek na poziomie krajowym zrobiła to i pozytywnie zaopiniowała kapitałowe wejście Agencji Rozwoju Przemysłu w Przewozy Regionalne. Nie chce teraz zapewniać, że Komisja Europejska będzie w 100% przychylna projektowi, natomiast my zrobimy wszystko, żeby tak było. Jak dotąd jesteśmy skuteczni i zakładam, że tak będzie w dalszym ciągu – wyjaśniał Tomasz Pasikowski.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.